Arriba maig i la gent de Biar ja ens afanyem per a preparar un any més les festes de Moros i Cristians. A tots i totes se’ns omple la boca quan parlem de les festes, les nostres festes. Les presumim, convidem a amics i coneguts a que vinguen a gaudir-les i conèixer-les amb nosaltres.
Per fi arriba el dia 10, el dia gran, el dia de l’entrà! Em visc de mora vella i em plante a la Torreta per a no perdrem res. Açò ja no hi ha qui ho pare!
Passen les quatre comparses cristianes i, seguidament, ens toca a nosaltres, als Moros Vells! Quina emoció, quines ganes! Els músics es preparen i el redoble de tambors plena el carrer. Pillem el pas i amunt, ja hem eixit, ja estem pujant la Torreta i no hi ha ningú que et puga canviar eixa sensació que sols els i les festeres coneixem.
La volta sempre se’ns fa curta, però diuen que lo bo sempre dura poc, què anem a fer-li? I com és tradició, la comparsa sencera esperem a la plaça l’entrada del famós Numeret dels Moros Vells. Què hauran fet enguany? Què representaran? Arriba el moment, els veus aparèixer pel carrer Major, entren a la plaça i… què és això??? Menuda decepció! Sents els comentaris de la gent, els comentaris indignats de la gent, i tu, en eixe moment com a mora vella, i ben orgullosa que eres de ser-ho, te sents molt denigrada per part dels que diuen ser els teus companys…
El Numeret, que sempre s’ha caracteritzat per les seues recreacions de moments històrics i d’afegir a l’entrada un espectacle únic i simpàtic per als biaruts, este any s’ha convertit en un espectacle masclista i denigrant cap a la dona. Bàsicament, el numeret que van muntar va ser a una dona ballant i ensenyant les mamelles, cosificant-la i reproduint el que el sistema patriarcal ens demana a les dones de manera més o menys evident. Una pressió estètica que companys de la “meua” comparsa han aguditzat i que si tingueren vergonya demanarien disculpes. Vergonyós i intolerable!
Des d’aquest lamentable espectacle s’ha dit de tot, i res bo…
Molta gent ho ha confós amb el boato que portaven els capitans dels Moros Vells i, sincerament, espere que els que conformen el Numeret demanen públicament les esperades disculpes als capitans i capitanes, a la comparsa dels Moros Vells per la tan mala imatge que han fet que tinga la nostra comparsa i a totes les dones en general, ja que no podem permetre que en ple segle XXI i amb les lleis d’igualtat que actualment hi ha es permeta un acte com el que hem viscut en una festa que porta segles celebrant-se i que tanta gent ve a gaudir d’ella.
Per la meua banda, espere que la junta de la comparsa de Moros Vells prenga les mesures adequades per tal de que un fet com aquest no es torne a repetir.
Enlace de la noticia: http://www.biardigital.com/index.php/opinio/item/1…
TRADUCIDA AL CASTELLANO
Llega mayo y la gente de Biar se apresura para preparar un año más las fiestas de Moros y Cristianos. A todos y todas se nos llena la boca cuando hablamos de las fiestas, nuestras fiestas. Presumimos de ellas e invitamos a amigos y conocidos a que vengan para disfrutarlas y conocerlas con nosotros.
Por fin llega el día 10, el día grande, el día de La Entrada. Me visto de Mora Vella y me planto en la Torreta para no perderme nada. ¡Esto no hay quien lo pare!
Pasan las cuatro comparsas cristianas y, seguidamente, nos toca el turno a los nuestros, los Moros Vells. Que emoción. Que ganas. Los músicos se preparan y el redoble del tambor llena la calle. Cogemos el paso y adelante, ya hemos salido, ya subimos la Torreta y no hay nadie que pueda cambiar esta sensación que únicamente los y las festeras conocemos.
La vuelta siempre se hace corta, pero dicen que lo bueno dura poco, ¿qué vamos a hacer? Y como es tradición, toda la comparsa esperamos en la plaza la entrada del famoso número de los Moros Vells. ¿Qué harán este año? ¿Qué representarán? Llega el momento. Los ves aparecer por la calle Mayor, entran a la plaza y… ¿Qué es eso? Menuda decepción. Oigo los comentarios de la gente, esos comentarios de gente indignada, y yo, en ese momento, y como Mora Vella, y bien orgullosa de serlo, te sientes denigrada por parte de los que dicen ser tus compañeros.
El Número, que siempre se caracteriza por las recreaciones de momentos históricos y de agrandecer la Entrada con un espectáculo único y simpático para los biaruts, este año se convierte en un espectáculo machista y denigrante para la mujer. Básicamente, el número que montaron fue una mujer bailando y enseñando los pechos, reproduciendo lo que el sistema patriarcal nos manda a las mujeres, de manera más o menos evidente. Una presión estética que compañeros de mi comparsa han agudizado y que se tiñen de vergüenza pidiendo disculpas. ¡Vergonzoso e intolerable!
Desde aquel lamentable espectáculo se ha dicho de todo, y no nada bueno.
Mucha gente lo ha confundido con el boato que llevaaban los capitanes de los Moros Vells y, sienceramente, espero que los que conforman el Número, pidan públicamente las esperadas disculpas a los capitanes y capitanas, a la comparsa de Moros Vells, por tan mala imagen que han hecho que tenga nuestra comparsa y a todas las mujeres en general, ya que no podemos permitir que en pleno siglo XXI, y con las leyes de igualdad que actualmente hay, se permita un acto como el que vivimos en una fiesta que lleva siglos celebrándose, y que tanta gente disfruta de ella.
En lo que a mi se refiere, espero que la junta de la comparsa Moros Vells tome las medidas adecuadas para que un hecho como este no se vuelva a repetir.